Transformacija turističkog sektora traži od nas promjenu mentaliteta
Transformacija turističkog sektora traži od nas promjenu mentaliteta
Turizam & Urbanizam
Do prije samo šest mjeseci glavna tema u agendama turističkih stručnjaka bila je kako riješiti problem masovnog turizma, da bi se već sada našli u potpuno novim okolnostima koji nam neminovno nameću dublju analizu.
Postavlja se pitanje kako ući u potpunu transformaciju turističkog sektora, gledajući na 2021 kao godinu koja pruža nove šanse u cilju izbjegavanja već napravljenih grešaka u prošlosti, poput primjerice utrke za povećanjem potražnje koja drastično umanjuje razinu usluge.
Sadašnja kriza dovela nas je pred velika iskušenja i nametnula nam potrebu za donošenjem novih odluka, koje više ne smijemo odgađati.
Samo ulaganjem u inovacije, kvalitetnije strukture i usluge, održivi razvoj, edukacije, stjecanje novih vještina i povezivanje poljoprivrede i turizma možemo realno očekivati pomak prema naprijed u turističkom sektoru.
Pouka koju nam je donio Covid-19 zahtijeva da preispitamo već godinama ustaljen način upravljanja, koji je više nego ikad razotkrio sve njegove slabosti u ovim novonastalim okolnostima.
Hoćemo li uspjeti uhvatiti korak s rastućim trendom u kojem priroda na svu sreću zauzima sve dominantniju ulogu i tako dovesti do povećanja potražnje određenih kulturnih i krajobraznih vrijednosti?
Dakle, pruža se prilika da se uskladimo s višim kriterijima održivosti i estetike koji će omogućiti kvalitetniju teritorijalnu ponudu.
Složene okolnosti u kojima smo se našli nameću nam nove izazove. Svi djelatnici koji profesionalno rade u destinaciji osjećaju potrebu biti dijelom "svoje lokalne teritorijalne zajednice" u kojoj se međusobno mogu razmjenjivati korisne informacije i pružati podrška.
Transformirati turističku destinaciju vrlo je složen i kompleksan posao te mu kao takvom treba i pristupiti.
Turističke zajednice trebale bi se u svojoj ulozi reorganizirati i to gotovo potpuno drugačijim pristupom i nadasve novim kompetencijama i vještinama.
Slobodno možemo konstatirati kako je to "domaća zadaća" koja se već dulje vrijeme odgađa.
Sama činjenica da u ponudi imamo hotele, kuće i apartmane za iznajmljivanje, luxury vile, restorane i nekolicinu turističkih sadržaja, ili zato što smo poznato ljetovalište, nije dovoljna kako bi se određeni teritorij definiralo turističkim odredištem od posebnog značaja.
U današnje vrijeme biti destinacija koja će fascinirati i osvajati turističku publiku znači imati dodatnu vrijednost koja bi mogla zadovoljiti potrebe, koje su danas u odnosu na prošlost sasvim drugačije.
Samo neka od pitanja koja bismo sami sebi trebali postaviti jesu:
- Koje atrakcije i doživljaje možemo ponuditi?
- Kako osvježiti ponudu novim idejama?
- Koje su naše posebnosti i izvrsnost?
- Što nas čini jedinstvenim i zanimljivim područjem u odnosu na ostale?
- Kako interpretirati povijesnu materijalnu i ne materijalnu baštinu kao dio turističke ponude?
- Koliko nam je raznovrsna ponuda smještaja?
- Jesmo li dovoljno povezali teritorij i osmislili inovativne proizvode... itd
Budući da smo popularni kao destinacija za ljetovanje, mene je osobno uvijek zanimalo kako reorganizirati plaže gdje turisti mogu boraviti čitav dan u potpunoj udobnosti, uživati u ponudi lokalne gastronomije, te da se taj isti prostor uvečer transformira u noćnu pozornicu raznih događanja i doživljaja.
Kako bismo krenuli u redizajniranje destinacije potrebno je stvoriti glavni preduvjet "vrijednost koja će biti prepoznata i kolektivno prihvaćena"
Sve skupa tada predstavlja problem onima koji upravljaju odredištima, moraju usredotočiti pažnju na to kako izgraditi sistem vrijednosti koji neće narušiti identitet mjesta.
Naime, neki nezaobilazni faktori od kojih moramo krenuti jesu:
- Aktivno i svjesno sudjelovanje lokalnog stanovništva u procesu stvaranja destinacije, zatim turističkih poduzetnika i djelatnika
- Suradnja privatno/javnog sektora
- Aktivna uloga sveučilišta, edukacijskih centara, javnih ustanova, kulturno/sportskih udruga, umjetnika,turističkih vodiča, institucija, bloggera,itd.
Bolje rečeno umrežavanje i sinergija svih sudionika koji direktno ili indirektno utječu na razvoj turističke destinacije je nužna.
Inovativni društveni model kojem trebamo težiti i putem kojeg djelovati, zahtjeva konkretnu političku podršku i režiju.
U takvom inovativnom društvenom okviru tehnologiju i komunikacijske alate možemo uspješno koristiti samo ako ćemo ih stalno ažurirati kvalitetnim i korisnim sadržajima.
Transformacija turističkog sektora koja nas očekuje sljedećih godina, za kojeg moramo vjerovati da će se sve više kretati u pravcu održivog razvoja, daje nadu kako bismo ipak mogli preokrenuti trenutnu negativnu situaciju koja se već godinama događa kao posljedica neurednog turističkog i urbanog rasta.
Invazija naših obalnih gradova tijekom ljetnih mjeseci rezultirala je činjenicom da se lokalno stanovništvo osjećalo kolonizirano.
Danas svjedočimo ponovnom otkrivanju autentičnog i lokalnog načina života, povratku prirodi i potražnji za doživljajima, a na nama je da još jednom ne ostanemo "zakočeni u prošlosti"